
VI HJÄLPER DIG –
Kontakta oss
Ring oss per telefon
0520-49 48 80
Förbered dig inför ditt samtal
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt är det viktigt att du är förberedd för ditt samtal med oss. Tänk gärna, inför samtalet, på hur du på ett sammanfattande sätt kan beskriva din fråga eller ditt besvär.
Vanliga frågor vi ställer till dig i telefon är:
-Hur länge har ditt besvär pågått?
-Har du haft liknande besvär förut?
-Har det blivit någon plötslig förändring?
-Vilken hjälp tror du att du behöver?
-Använder du några mediciner regelbundet? (Ha din medicinlista framför dig/nära tillhands)
Knappval
När du ringer till oss kommer du till knappval. Lyssna igenom hela meddelandet innan du gör ditt knappval.
Knappval 1
Vår Äldrevårdsmottagning, när ditt ärende gäller en person 75 år och äldre.
Knappval 2
Lämna återbud. Tala in namn, personnummer och vilken tid du vill avboka.
Knappval 3
Önskemål om receptförnyelse. Tala tydligt in ditt namn, personnummer och telefonnummer samt ange medicinens namn och styrka.
Knappval 4
När du behöver hjälp att boka tid för provtagning på vårt laboratorium. Tala tydligt in ditt namn och telefonnummer. Vi ringer upp dig för bokning så snart vi har möjlighet.
Knappval 5
Fakturafrågor och tjänsteärenden. Är du patient och har fakturafrågor ska du kontakta vårt fakturaombud Convene, kontaktuppgifter står på fakturan. Har du frågor om varför du fått en faktura, följ instruktionerna så kontaktar vi dig så snart vi kan. Ringer du i tjänsten, från annan vårdenhet eller verksamhet, följ instruktionerna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Knappval 6
Rådgivning/tidsbokning/BVC.
Vårdkontakt digitalt via chatt
(För dig som är listad på vårdcentralen)
Chatta med Primapraktikens personal från din mobil, dator eller surfplatta. Du får en medicinsk bedömning av dina besvär och råd om behandling. Du kan få ett recept om din läkare bedömer att det behövs. Behöver du komplettera med ett fysiskt besök kan vi boka in dig. Tjänsten kan komma att innebära en patientavgift.
Du kan starta ett nytt ärende söndag-torsdag kl. 17.00-22.00. Ärendet kommer besvaras dagtid under vardagar. Inkomna ärenden besvaras inom en vecka. Chatten är stängd för nya ärenden under helger/långhelger. Du behöver endast internetuppkoppling och Bank-ID.
Våra öppettider
Adress
Nohabgatan 18 E, 461 53 Trollhättan
En del av parkeringen har avgift via EasyPark, 2 timmar gratis, därefter 5 kr/timme vardagar kl. 08.00-17.00. Glöm inte starta appen.
Digitala kallelser
Vi har successivt börjat skicka digitala kallelser via tjänsten Mitt PTJ istället för per post. Digitala kallelser ger en ökad patientsäkerhet och integritet, eftersom det krävs att man identifierar sig med Bank-ID. Kallelsen kommer fram snabbare och kan tas emot omedelbart, nästan oavsett var mottagaren befinner sig, vilket minskar risken för missade vårdtider och uteblivna besök. Därtill sparar vi på miljön genom minskad förbrukning av papper, kuvert och transporter.
SUPPORT –
Sjukdom under kväll & helg
Trollhättans Jourcentral
Telefon
0520 – 49 45 43
Adress
Strömsviksvägen 16, 461 59 Trollhättan
Öppettider
Måndag – Fredag 17.00- 22.00
Lördag – Söndag 10.00-17.00
Röda dagar kl. 10.00-17.00
SUPPORT –
Övriga tider hänvisar vi till
För sjukvårdsrådgivning ring 1177, de har också möjlighet att boka tid på Primapraktiken påföljande dag.
Behöver du akut vård utanför vårdcentralens och Jourcentralenens öppettider ring 112.